Zbierky Oravskej galérie

Zahŕňajú 5 stálych expozícií, inštalovaných v Župnom dome v Dolnom Kubíne

Zbierky Oravskej galérie

Orientácia a smerovanie zbierok Oravskej galérie súviseli priamo so zachovaným umelecko-historickým materiálom a s výtvarnou históriou Oravy. Na Orave miest v pravom zmysle slova nebolo a absentovali aj bohaté šľachtické rody. Výnimku tvoria Thurzovci, ktorí sa ako stúpenci renesančných myšlienok usilovali nielen o hospodárske povznesenie Oravy, ale aj o rast kultúry.

Oravská galéria mala väčšinou šťastie na zanietených, erudovaných ľudí, ktorí boli v tom najlepšom zmysle slova posadnutí zberateľstvom a s ním súvisiacim premysleným dokumentovaním vývoja umenia, jeho zachraňovaním, sústreďovaním, umelecko-historickým spracovaním a širokým sprístupňovaním nielen na výstavách, ale predovšetkým formou trvalých expozícií. Vďaka ich systematickej práci Oravská galéria postupne nadobudla zbierkový fond, ktorý je v porovnaní s inými regionálnymi galériami výnimočný svojou kvalitou a rozsahom.

Fond je rozčlenený do ôsmych výtvarných disciplín a piatich okruhov:

staré výtvarné umenie 15. — 19. storočia: zastúpené najmä gotickou tabuľovou maľbou a plastikou, barokovým sochárstvom a maliarstvom, ikonami
slovenské výtvarné umenie 20. a 21. storočia: zastúpené v disciplínach maliarstva, sochárstva, kresby, grafiky, fotografie a úžitkového umenia. Tvoria ho hlavne diela autorov tzv. zakladateľskej generácie, Generácie 1909 a medzivojnového obdobia. Početná je aj kolekcia výtvarných diel „galandovcov“ a postupne sa dopĺňajú tiež diela strednej a najmladšej generácie.
— zahraničné výtvarné umenie: maliarstvo, sochárstvo, grafika, fotografia a textil
tradičné ľudové umenie: zastúpené predovšetkým drevenou polychromovanou plastikou, kamennou skulptúrou a maľbou na skle
— insitné umenie: socha drevená, drôtená, kamenná, maľba a úžitkové umenie

Insitné umenie

Kolekcia insitného umenia v zbierkach Oravskej galérie v Dolnom Kubíne sa začala budovať krátko po vzniku galérie, koncom 60-tych rokov 20. storočia. Na Orave to nebola len živá tradícia rezbárstva, ale aj skutočnosť, že medzi hlavné znaky oravskej kultúry patrí málo zreteľná hranica medzi profesionálnym a ľudovým umením, čo možno sledovať od gotiky až po koniec 19. storočia. Bolo prirodzené, že tam, kde je bohatý zdroj ľudového umenia, sa nachádzajú dobré predpoklady aj pre tvorbu insitnú. Dokladom sú početné kolekcie diel oravských autorov, neskôr dopĺňané dielami z celého Slovenska.

Oravská galéria sa zberateľstvom insitného umenia pridala k Slovenskej národnej galérii a Slovenskému národnému múzeu v Bratislave. Vzácnymi radami pri formovaní kolekcie prispel v sedemdesiatych rokoch 20. storočia výtvarný teoretik Štefan Tkáč. Prevahu v zbierkach majú diela rezbárske a sochárske, predovšetkým od Štefana Siváňa. Z maliarov je najpočetnejšie zastúpený Julo Považan. Nechýbajú ani diela od Alexandra a Ferdinanda Salzmannovcov, Mateja Čupca, Dušana Benického, Juraja Lauka, Ondreja Šteberla, príslušníkov rodiny Medvecký — Beňo z Tvrdošína — Medvedzia a ďalších.

Zahraničné výtvarné umenie

Kolekcia ikon v zbierkach Oravskej galérie znamená ich prvotné prepojenie s umením medzinárodným. Prvé diela boli zakúpené hneď v prvých rokoch po vzniku galérie. Pri ich identifikácii v sedemdesiatych rokoch 20. storočia opäť pomohol Štefan Tkáč, ktorý participoval aj pri zakladaní zbierky insitného umenia.

Postupne sa zbierkový fond začal dopĺňať dielami českých autorov, ktorí prichádzali na Oravu už koncom 19. storočia, ale predovšetkým v prvých desaťročiach 20. storočia a pre ktorých sa Orava stala inšpiračným zdrojom tak, ako aj pre početnú skupinu slovenských maliarov. Sporadicky navštevovali malebný región v nasledujúcich desaťročiach aj ďalší českí maliari — Oldřich Lasák, Jan Bauch, Lev Šimák, Jan Hála, Jiří Mádlo, Václav Sivko, Aleš Veselý, Júlia Svobodová, František Jiroudek, Josef Jíra, ktorých diela tvoria súčasť zbierkového fondu galérie.

V roku 1998 pripravila Oravská galéria v Dolnom Kubíne 1. ročník medzinárodného sympózia veľkorozmernej maľby v improvizovaných ateliéroch na Slanickom ostrove umenia a v pláteníckej kúrii v Štefanove nad Oravou. Zo zahraničných hostí prijali pozvanie maliar Jacques Barry z Francúzska a Jaroslav Rona z Čiech. Druhý ročník sa uskutočnil v roku 1999 a zbierky boli doplnené o maliarske diela autorov — Slawomira Marzeca z Poľska a Ladislava Mertu z Čiech. Sympózia sa spolu s nimi zúčastnil aj fotograf Tono Stano. Mladú tvorbu zo zámoria zastupuje dielo „Veronika“ z roku 2001 autorky Dominigue Laurent z Kanady. Autori pracovali spolu s maliarmi zo Slovenska. Na základe výberu organizátorov darovali autori časť vytvorených diel do zbierok Oravskej galérie. Diela vytvorené na sympóziách sú kvalitnou ukážkou maľby 90. rokov 20. storočia a sú autentickým dokladom jej súčasných trendov.

Po prezentácii autorských a kolektívnych výstav pribudli do zbierok diela českých autorov Stanislava Diviša a Petra Faltusa. V roku 2000 z podnetu Dušana Juneka, v jeho koncepcii a editorstve publikácie, usporiadala Oravská galéria výstavu „Svet priateľov — Hommage a Jan Rajlich senior“, na ktorej sa predstavilo 166 grafických designérov zo všetkých kontinentov sveta. Vystavené plagáty sa na základe rozhodnutia autorov stali majetkom Oravskej galérie.

Kolekcia zahraničného umenia bola v posledných rokoch obohatená o diela českých surrealistov Jana Švankmajera, Jiřího Kolářa, Martina Stejskala a Aleny Nádvorníkovej. K významným akvizičným činom Oravskej galérie patrí aj akvizícia sklených plastík Jána Zoričáka, sklárskeho výtvarníka slovenského pôvodu, ktorý od roku 1970 pôsobí vo Francúzsku a radí sa medzi najuznávanejších autorov súčasnej svetovej sklárskej tvorby.

Viac informácií o zbierkach starého výtvarného umenia 15. - 19. storočia, slovenského výtvarného umenia 20. a 21. storočia a tradičného ľudového umenia nájdete pod heslom "Župný dom".

Všetky práva vyhradené | © 2011 | Vyrobil: Oravská galéria