Čerstvý prievan zo Záhoria - Andrej Augustín a Milan Flajžík
Trvanie výstavy: 23. 1. 2025 – 6. 4. 2025
Miesto: Oravská galéria v Dolnom Kubíne, Župný dom, Veľká výstavná sieň
Kurátor: PhDr. Ľudovít Petránsky
Termín vernisáže: 23. januára 2025 o 16.30 hod.
Modelovaná keramika s fantastickou zoológiou, drevené stély so živočíšnou štruktúrou, obrazy, ktoré naplno priznávajú farbu ako energiu vitálnej maľby, grafický kabinet, ale aj kabinet sochárskych kuriozít, sochy-relikviáre, čarovné kresby i estetické fragmenty… Výtvarné svety maliara a grafika Andreja Augustína a sochára-reštaurátora Milana Flajžíka sú nasýtené farbami, tvarmi a najmä vôňou inšpiratívneho umenia. V Oravskej galérii v Dolnom Kubíne sa predstavujú so svojou najnovšou tvorbou, pričom nebude chýbať ani fragmentárna pripomienka tej predchádzajúcej. Obidvaja tvoria a žijú na Záhorí a na Oravu prichádzajú s čerstvým prievanom umenia, myšlienok a predovšetkým dobrej nálady.
Ťažisko prezentácie Andreja Augustína (1964) je v 30 obrazoch, ktoré vznikli počas uplynulých 10 rokov. Táto dekáda je obdobím od jeho poslednej profilovej výstavy v Oravskej galérii, ktorá bola pripravená k životnému jubileu 50 rokov. Osobitná stena je venovaná kabinetu grafiky, na ktorej vytvoril pôsobivú veľkoformátovú mozaiku zo svojich grafík vytvorených v technike sieťotlač a litografia. A nechýba ani autorská tvorba v keramike a porceláne. Sú to maľby na misy a iné pitoreskné nádoby, ako aj modelované úžitkové predmety, ako napríklad séria s názvom „Ušatci“. Súčasťou je aj keramická inštalácia „Zverinec“, inšpirovaná reakciou k ľuďom, ktorí sa neľudsky správajú k prírodnej faune – často na okraji vyhynutia.
Sochárske objekty Milana Flajžíka (1961) sú realizované z tvrdého dubového alebo jaseňového dreva s priamymi impulzmi zo živočíšnej ríše. Sochár v nich uprednostňuje vertikálnu podobu, pričom ich povrchy predstavujú živočíšne štruktúry prerozprávané do sochárskej reči. Tieto štruktúry dosahuje rôznym spôsobom. Od tradičných nástrojov, cez elektrické, až k tým netradičným (sekáč na mäso…). Dôraz kladie na stret kontrastov a plochu rozbrázďuje rôznymi textúrami. Jeho socha má ambíciu zotrvať v kompaktnom tvare a v priestorovom členení sa vyhýba „teatrálnosti“. Výtvarný register Milana Flajžíka je na výstave doplnený aj plošnými disciplínami, medzi ktorými dominuje súbor tridsiatich obrázkov menšieho formátu pripomínajúci bazár autorovej duše. Ten predstavuje jeho cestu hľadania, skúšania a overovania si jednotlivých techník a materiálov počas uplynulých 20 rokov tvorby. O autorskom experimente zase vypovedajú plošné objekty vytvorené netypickou výtvarnou technikou (chemické reakcie kyseliny na kovovej platni).
Ľudovít Petránsky