Hlbiny materstva - Martina Malovaníková
Trvanie výstavy: 28. 2. 2025 – 25. 5. 2025
Miesto: Oravská galéria v Dolnom Kubíne, Župný dom, Koridor
Kurátorka: Mgr. Katarína Matušková
Výstava Hlbiny materstva je vizualizáciou vnútorného sveta Martiny Malovaníkovej, ilustrátorky, maliarky a animátorky. Jedinečné zvnútornenie hlavnej témy a pohľad z druhej strany prináša autorka cez odhalenie vlastných skúseností, zážitkov a pocitov, ktoré sa nie vždy spájajú s pozitívnymi konotáciami.
Pravú tvár materstva odkrýva cez spomienky z detstva, cez symbol nepoškvrneného dieťaťa chráneného zo všetkých strán. Dva vzájomne prepletené svety vizualizuje ako nervové zakončenia vo forme florálnych prvkov, pupočných šnúr a myšlienkových tepien. Dynamicky prerastajú, živia a ničia sa navzájom, aby tak formovali samotnú autorku. Atypickou ornamentikou vypovedá o vlastných zraneniach, obavách, strachu a bezmocnosti. Aj napriek surreálnemu pôsobeniu diel, akcentovaniu podvedomia a reflektovaniu pridružených obsahov (nedávna pandémia, aktuálna vojna či polarizácia spoločnosti), negatívne emócie stoja vedľa pocitu naplnenia z materstva a pokoja, ktorý prináša.
Aj svätice a hrdinky biblických výjavov prežívali svoje hviezdne chvíle i chvíle zúfalstva. Výberom sklomalieb zo zbierok Oravskej galérie tvorbu Martiny Malovaníkovej dopĺňame z viacerých dôvodov. Prvý z nich je formálny a nadväzuje na použitie temperovej techniky. Rovnako nachádzame paralelu aj vo využití symboliky štylizovaných florálnych ornamentov, popínavých kvetín i dekoru granátového jablka. Maľby na skle predstavujú osobitú skupinu ľudového výtvarného prejavu a estetického cítenia. Zároveň sú svedectvom každodenného života, kedy sa jednoduchý námet stal rituálnou súčasťou každej domácnosti. Neznámi maliari námetmi prevzatými z grafík vychádzali v ústrety citovému rozpoloženiu dievčat a žien, čo vyjadrovali v typologických zobrazeniach Madon a svätíc. Irena Pišútová v publikácii Maľby na skle píše: „Viaceré námety sa stávali symbolmi celkom obyčajných ľudských radostí i žiaľov, takých, ktoré prináša každodenný život. Madona s dieťaťom nebola len symbolom lásky…, ale aj obdivovaným a prežívaným výrazom ľudského materstva v jeho reálnej podobe.“
Katarína Matušková
Mgr. art. Martina Malovaníková (*1992, Prievidza)
V roku 2016 absolvovala magisterské štúdium v Ateliéri animovanej tvorby na Filmovej a televíznej fakulte Vysokej školy múzických umení v Bratislave. Aktuálne žije a tvorí v Námestove, venuje sa voľnej výtvarnej tvorbe v oblasti ilustrácie, maľby a animovanej tvorby, za ktorú získala niekoľko ocenení. Svoje skúsenosti ďalej odovzdáva prostredníctvom tvorivých workshopov.
Za animovaný film CHILLI získala Tvorivú prémiu IGRIC, cenu za najlepší animovaný film na Festivale študentských filmov ÁČKO (Slovensko), za najlepší animovaný film Cinema Perpetuum Mobile Festival (Bielorusko), nomináciu za najlepší zahraničný film BFI Future Film Festival 2017 (Londýn, Veľká Británia).